Wat is Google Shopping en hoe werkt het?

Google Shopping is een vrij nieuwe dienst van Google. Het is, zoals de naam al doet vermoeden, een dienst die het online winkelen faciliteert. Waar Google Shopping zich in onderscheidt van anderen, is dat het gebruik van deze dienst je een enorm breed aanbod aan producten aanbiedt. Dit zijn echter geen producten die door Google worden aangeboden, maar door anderen. Het biedt eigenlijk een zoekoptie voor bepaalde producten, waardoor je erg specifiek op zoek kunt gaan. Het zoekresultaat biedt je verschillende aanbieders van je zoekopdracht en de verschillende prijzen die ze hanteren. Dit kun je vervolgens zelf bekijken en via de zoekresultaten doorgelinkt worden naar de website van de aanbieder.

Wat nog meer?

Behalve dat Google Shopping een overzicht biedt van de aanbieders en prijzen van producten en diensten, krijg je ook een overzicht van de recensies hierover. Dit zijn beoordelingen die geschreven worden door Google gebruikers en welke eveneens beoordeeld worden. Dit betekent dat de mensen ook op basis van scores een mate van betrouwbaarheid wordt toegekend. Met deze manier van recensies en beoordelen, wordt er door Google toegezien op de betrouwbaarheid van de beoordelingen. Hier kun je dus enige mate van betrouwbaarheid in terugzien.

Personalisatie

Het gebruik van Google Shopping heeft een aantal extra gemakken, door de informatie die Google van je verzamelt door je zoekgedrag en internetactiviteiten kunnen ze bijvoorbeeld al suggesties bieden van producten waar je naar op zoek zou kunnen zijn of waar je in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Met de manier waarop je dan vervolgens zoekt en klikt in Google Shopping, gaat dit nog verder. Als je dus niet geïnteresseerd bent in bepaalde producten of bepaalde verkopers, pikt het algoritme dit op, waardoor je deze in het vervolg waarschijnlijk langzaam steeds minder zult zien. Hierdoor wordt het een op maat gemaakte winkelervaring.